Tålamod är en dygd

Publicerat: 2011-05-01 / 15:55:45 | Kategori: Viktnedgång & Träning

Nu öser jag ur mig igen. I sann dagboksanda:)

Jag har som delmål att gå ner 10 kg. Kan tyckas mycket men det har gått så fort nedåt nu i början så det kändes som ett bra första mål. Jag har ingen tidsbegränsning utan det får ta den tid det tar. En rivstart i början är inte ovanlig sen blir det mer knepigt att hålla samma fart på viktminskningen.

Som min syster nämnde, det kommer vara motigt & uppstå bakslag men med rätt inställning går det.
Det gäller bara att ha tålamod & inte ge upp.

Men för att gå ner i vikt krävs det att man äter rätt & motionerar regelbundet.
Maten har jag koll på, nu var det det där med träning

Jag är iväg 2-4 gånger i veckan & tränar då i varmvattenbassängen som jag fått remiss till.
Remissen skrevs ut när jag fick hälsporre (plantar fasciit) i båda fötterna för drygt ett år sedan. 
Det var den ända träningen som funkade för mig vid den tidpunkten. 
NU har som tur va dom besvären försvunnit men för ca 3 månader sedan dök det upp något nytt trevligt i min vänstra fot. Från ingenstans. Normalt sett är jag ju väldigt duktig på att ramla omkull & stuka både vänster & höger fossing :) Så var inte fallet denna gång.

Jag sökte hjälp på vårdcentralen & läkaren jag fick tid hos mena på att det bara var en överbelastning på grund av min övervikt. Det var bara inlägg som behövdes sen skulle allt bli bra. Sedan skrev hon ut en remiss till en ortoped som skulle hjälpa mig med detta. Hon ville inte gärna lyssna på att jag redan hade underlag för inlägg sedan min tid med hälsporre. Men jag fick iaf en remiss till ortoped.
Jag var & fick mina inlägg gjutna & hann gå i dom i ca en månad innan jag äntligen fick träffa ortopeden. Inläggen hade knappast hjälp något under tiden. Jag gick rakare men det onda i foten var fortfarande kvar.

Ortopeden kunde inte vara helt säker på sin sak men trodde på en inflammation i fotleden. Jag har varit & tagit röntgenbilder & fick antiinflammatorisk medicin som jag skulle ta i 12 dagar till att börja med. Han skulle ringa om han såg något speciellt på röntgenbilderna men det har han som tur va inte gjort.

Nu har snart 12 dagar gått. Min fot är lite bättre men inte så bra som jag hade hoppats på.
Ortopeden ville att jag skulle ringa honom när sista tabletten var tagen & om foten inte var helt bra så skulle en ny kur sättas in. Blir det inte bra då, så var det kortisonspruta som gällde & i värsta fall operation. Men så långt tror jag knappast att det går!

Mitt mål är att kunna gå en timmes promenad utan smärta & stelhet i mitt vänstra ben & eftersom foten ändå har blivit bättre av medicinen så måste det vara en inflammation. Låt det vara så enkelt!
Det är jobbigt när man vill så mkt & det inte vill fungera! Jag har fält många tårar över detta. Men man får som sagt ha tålamod & vara glad att man överhuvudtaget kan plocka fram den viljan när den behövs som mest. 
 
   Sista maj stänger min varmvattenbassäng för sommaren & jag hoppas verkligen att min fot är samarbetsvillig innan dess! Om inte får nån jättegärna låna ut sin vänstra fot så länge min är tjurig !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!