Nytt tänk! Nya resultat!

Publicerat: 2011-04-29 / 20:14:29 | Kategori: Min kamp
Varning för lång text :)

Under min tid med antidepp gick jag upp sjukt mkt i vikt & hamnade snabbt i en ond spiral. Inte hjälpte det att plötsligt bli tvungen att sluta jobba pga inflammationer i båda fötter. Ingen mer trappmotion, mer tröstmat & glädjen försvann.

Den energi jag 1 gång hade var som bortblåst. Men jag slutade öka i vikt den dagen jag slutade med min antidepp & det var en lättnads suck. Nu var det bara det att gå ner allt igen. Men vart fanns motivationen? Inte fanns den hos mig & mina onda fötter ställde till det. Tillslut kände jag mig som inträngd i ett hörn. Nått behövdes göra. Min psykolog förstod hur mkt min vikt egentligen påverkade min psykiska hälsa. Jag kunde bara inte ta itu med allt själv. Det fanns ingen ork el kraft.

Min psykolog & sjukgymnast föreslog Sahlgrenskas obesitas(fetma)mottagning. Där hjälper dom överviktiga att gå ner med antingen operation (Gastric bypass) el  medicinsk behandling (pulver+medicin+kostråd). Eftersom jag kände mig inträngd & hade panik  över situationen såg jag inget annat val än att söka dit med remiss. Jag behövde hjälp helt enkelt. Aldrig hade jag kunnat ana vad just denna remiss skulle leda mig åt för håll. 

Från det att remissen skickades iväg tog det nog bara 1 månad innan jag fick första kontakt med mottagningen.
Fick då komma på en föreläsning där man pratade om dom 2 olika behandlingarna med för & nackdelar. Vid den tidpunkten var jag främst inställd på operation trots att jag var väldigt orolig. Det kändes då som om jag behövde en rejäl ändring i mitt liv & att operationen skulle bistå till väldigt stor del av detta.

Innan föreläsningen försågs man med ett papper med olika alternativ..

• Jag vill bara ha operation
• Jag vill helst ha operation & om den inte godkänns, medicinsk behandling
• Jag vill bara ha medicinsk behandling 

Man fick alltså inte träffa en läkare el sjuksköterska i enskilt möte innan man bestämde sig utan efter föreläsningen skulle man kryssa för det alternativet man ville ha. Det kändes lite märkligt & stressande. Samtidigt underströk dom att inget var hugget i sten & man kunde ändra sig. Jag kryssade för alternativ 2. Helst operation, om inte, medicinsk behandling.

Tiden gick & jag väntade på beslutet. Jag hann tänka både 1 & 2 gånger på vad jag egentligen ville ha för hjälp.
Jag började smått att träna i varmvattenbassängen när jag kände att kroppen var i akut behov av rörelse. Försökte få tiden att gå & inte tänka så mkt på allt.Tillslut bestämde jag mig för operation om den blev godkänd. Men tiden hann rinna iväg ytterligare.

Veckorna innan beslutet kom hade jag helt tänkt om igen. Jag hade funderat mer på eventuella neg. biverkningar & var rädd för hur min kropp egentligen skulle reagera på en för hastig viktnedgång.
TV 4:s skräckdokumentär om Gastic bypass, som självfallet var full av snedvriden information, påverkade mig motvilligt. Jag var arg samtidigt som jag blev väldigt ledsen. Det var nog inte bara jag som satt hemma i soffan med ett väntande beslut på operation. Klart man förstår riskerna om man väl beslutar att lägga sig under
"kniven". Vart var alla lyckade operationer i TV 4:s dokumentär?
Fredagen efter dokumentären sändes åkte jag iväg till Stockholm & umgicks med mamma & syster med pojkvän. Den helgen kom att ändra ALLT.

Min syster som jag inte hade träffat på länge hade näst intill försvunnit ;) Inte ohälsosamt utan jag såg verkligen hur bra hon mådde! Hon hade först ändrat maten portionsmässigt, tränat & därefter följt LCHF (low carb, high fat). Jag hade läst lite om LCHF-metoden innan men var väl inte riktigt insatt.

Jag åkte hem...med ny energi.
Måndagen den 14 mars var mitt slutliga beslut att INTE göra operationen. Jag började äta strikt enligt LCHF & ökade min träning i varmvattenbassängen.

Beslutet kom. OPERATION GODKÄND.

Det kändes konstigt men helt självklart att tacka nej. När jag väl hade bestämde mig för att inte göra Gastric bypass hade jag fått en sån energi att den hade räckt till 10 pers:) Kände mig nästan religiös. Den energin jag har nu har jag inte haft på flera år! Jag trodde den var försvunnen. Men det var något som trigga igång när jag visste att jag var tvungen att ta itag i detta på tu man hand. 

Nu har jag tränat, slutat helt med mitt sockerintag & dricker mindre alkoholhaltiga drycker. 

Jag hade fortfarande alternativ 3 kvar, medicinsk behandling. Dvs pulverdiet i 3 månader & därefter kostbehandling hos dietist. Där hade vi samma velande fram & tillbaka. Jag tackade ja till pulver men...
Pulver som ställer in kroppen på svält var inget som lät lockande längre. Dessutom 3 mån?! Med träning & bättre mat är jag nu så mån om min kropp att jag inte vill utsätta den för svält. Jag går hellre ner i vikt långsammare på ett mer hälsosamt sätt så att kroppen hänger med i svängarna.

Så idag, 6 kg lättare, var jag på möte hos dietisten & beslutade om att bara följa kostråden. Lchf har öppnat en stor dörr för mig. Jag kommer följa kostråden med vissa undantag. Inte lika mkt kolhydrater, bara dom "bra" & dessto mer protein. Det var även något som dietisten tyckte lät som en bra lösning. Mindre fett & fler måltider istället. Jag känner mig hoppfull!

Tack till dom som orkat läst =)

PUSS !


Kommentarer
Pia | 2011-04-30 / 08:14:35 |

Hej gumman! Kul att du bloggar igen. Önskar dig ett stort lycka till med viktnedgången, du kommer klara det fint! Skönt att di mår bättre igen!! Kramar

Mia | 2011-04-30 / 08:46:44 |

Jättekul att läsa! Du kommer att fixa det här, det vet jag. Du kommer säkert att stöta på motgångar under resans gång, det hör liksom till, men med din inställning kommer du att reda ut det! Kram /Mia

Tove | 2011-05-01 / 10:30:38 | http://freedom2love.blogg.se/

Tack så mkt=)) Mkt av den energin fick jag från dig syster=) Men så har det nog alltid varit sen vi kuta runt gådeå ;) kram!



Tack Pia=) Men nu undrar jag faktiskt vilken Pia?

Hamrin el Johansson?? haha kram!

Anna-Karin | 2011-05-02 / 12:09:43 |

Du är grym Tove!! Det kommer gå jättebra och jag tycker du gör helt rätt i att skippa operation och pulver. Bättre att lägga om sina matvanor och motionera, även om det kan vara nog så svårt, men du verkar ha helt rätt inställning!!! Låt det ta tid och se till att må bra under tiden.

Kör hårt!! Kram kram

Tove | 2011-05-02 / 20:18:22 | http://freedom2love.blogg.se/

TACK sötaste Anna-Karin! Vad glad jag blir :) Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!