För tidigt

Publicerat: 2011-05-24 / 08:51:35 | Kategori: LCHF
Sällan man muttrar på morgonen att man steg upp en timme för tidigt! Bussen mot lindholmen går inte förrän en  dryg timma & här sitter jag redo & klar. Hade lugnt kunnat sova en timme till. Bättre det än att toksnooza & rusa upp i hjärtklappningar. När jag steg upp var det molnigt värre men nu verkar det spricka upp rätt fint! Det kanske får bli en kort promenad innan varmvattenbassängen.

Igår laga jag till ett par kotletter med smarrig sås och testade för första gången att ha blomkålsris till. Blomkålsriset blev en glad historia. Funkar utmärkt som substitut för ris!


Kotlett- och baconlåda med blomkålsris



Ingredienser

6 skivor benfri kotlett
3 dl grädde
3 dl crème fraiche
10-15 cm purjolök
1 paprika
140 g bacon
2 msk kalvfond
2 msk soja


Lägg kotlettskivorna i en stor ugnsfast form och sätt ugnen på 200 grader. Skiva eller hacka purjolöken och paprikan och strö över kotletterna. Täck allt med ett lager baconskivor. I orginalreceptet stod det 300 g bacon men jag tyckte det räckte med 1 paket bacon på 140 g.

  

Vispa ihop grädden och crème fraichen tills den är slät och blanda sedan i kalvfond, soja och ev extra kryddor. Salt behövs inte. I orginalreceptet så var det även med Ajvar relish el sambal oelek men jag skippade det denna gången. Kan tycka att det blir för framhävande smak ibland.

Häll gräddblandningen över kotletterna och in i ugn i 40 min.


Mycket godare än vad det ser ut :)




Blomkålsriset då...



Man river helt enkelt en färsk blomkål på den grövsta sidan av rivjärnet. En del steker sitt blomkålris el kokar riset under en kort stund. Jag ville ha nästan samma konsistens som ris & kokade tyvärr lite för länge i ca 7 min i lättsaltat vatten. Ska testa på 4-5 min idag.

När man kokat blomkålet en stund så häller man försiktigt av vattnet och häller tillbaks det i kastrullen för att ångas av. Blomkålsriset blir ju lite mindre än vanligt ris så man får vara extra försiktig när man häller av vattnet så riset inte rymmer;)

Detta blev helt klart en favoritmaträtt!

Nu har klockan tickat iväg, medans jag suttit här. Dags för en åktur med buss, till min "kära" kurs!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!